pátek 2. března 2012

IX. - Jak jsem začal - e

Zimu 1938 jsem pracoval jako zemědělský dělník u Fridolfa Westmana v Kälarne, co předtím vedl Henry Jonssona. Nijak zvlášť racionální trénink to nebyl, ale pravidelně jsem se hýbal, jezdil na lyžích, v březnu se vydával na pochody po státních silnicích a od dubna běhání. Když se v květnu konalo terénní oblastní mistrovství v Järpen, vyhrál jsem závod na 3500 metrů před Arvidssonem. V Njurundě 19. června jsem snížil osobní rekord na 1500 metrů na 4.07.9, což stačilo na třetí místo za Erlandem Apslundem z Kramfors a Arvidssonem.

Během období slunovratu jsem byl povolán na tréninkový kemp v Sollefteå pod vedením Gösse Holmérse a vyhrál 1500 metrů v čase 4.07. 21.června jsem byl zpátky dole ve Stockholmu, na programu byly Americké hry. Skončil jsem pátý v závodě na 2 míle v čase 9.16.6 a porazil podruhé v mém životě Fina, tentokrát Isoholla. Na to jsem byl patřičně hrdý.

Nahoře v Sollefteå mi Gösse doporučil zkusit překážky. Jakmile Fridolf Westman rozdělil program sezóny, bylo rozhodnuto, že budu debutovat na Mistrovství Švédska na 3000 metrů překážek. Nějaký týden před závodem za mnou Fridolf přišel a řekl: „Dneska budeme trénovat skok přes překážky. Naučím tě techniku přeskoku.“ Fridolf našel dlouhou tyč, kterou strčil mezi okap a zeď na jedné straně a na druhé ji držel. Běžel jsem tam a zpátky 25 až 30 krát. „Jo, to stačí, už to umíš,“ konstatoval Fridolf a to byl konec překážkového běhu. Vodní příkop jsme samozřejmě neměli, tak to jsem trénoval jenom teoreticky.

Na SM jsem skončil druhý za Lassem z Lidingö s časem 9.28. Při mezinárodních dráhových závodech v Brandkåren o několik týdnů později jsem běžel svůj druhý a zároveň poslední překážkový závod. Zase vyhrál Lasse z Lidingö před nějakým Finem, já jsem skončil třetí v čase 9.23. V tradičním utkání v Trondheimu jsem vyhrál 5 000 metrů za 15.00.7. To bylo o dost zábavnější a stylově čistší než soupeřit s překážkami.

2 komentáře:

  1. Docela zajímavé čtení.
    Přeju nám všem čtenářům, aby ti překladatelské nadšení vydrželo až do konce.
    ZLH7001
    PS: Ten zmiňovaný Fin je asi Volmari Iso-Hollo, že?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky, překladatelské nadšení mě nepřejde, už mám naděláno dopředu. Jinak to Finovo jméno právě není v knížce zmíněno, alespoň zatím, asi si ho Gunder Hägg už v době psaní ani nepamatoval, z čehož se dá usoudit, že nešlo o nějakého ve své době mediálně známého běžce.

      Vymazat